Simboluri, semnificatii, credinte
+14
itina
JeSsYkA
elis27
oli
daffy_
Nana_Duval
seaman65
juliette
atat de simplu
mrs nobody
snow
kitty
pitulicea
habibi77
18 participanți
Pagina 6 din 6
Pagina 6 din 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Simboluri, semnificatii, credinte
Rezumarea primului mesaj :
[/b]Crucea Ankh, simbolul nemuririi[b]
http://yfrog.com/ngcruceaegipteanaj
Crucea Ankh reprezinta protectie, in acelasi timp este simbolul vietii vesnice si a faptului ca tu existi aici, acum, dar si o confirmare ca dupa moarte sufletul tau va trai.
Folosita de vechii egipteni ca simbol al faptului ca poti pasi catre moarte ca si cum ai merge pe un rau spre un nou taram unde vei continua sa existi, crucea reprezinta pluta ce te ajuta sa ajungi la o noua destintatie. Pe scurt,
Ankh-ului reprezinta viata in moarte, depasind limitele vietii materiale. Egiptenii puneau acest semn pe sarcofagul celor morti pentru a-i ajuta sa gaseasca acest drum spre o noua etapa de spiritualitate.
Ankh cuprinde cateva elemente importante: apa, aerul, soarele ce aduc astfel uniunea intre cer si pamant. Multe persoane poarta aceasta cruce ca amuleta de protectie si noroc sau pur si simplu ca o bijuterie, fara sa stie de adevarata sa semnificatie. Acesta va ofera puterea si energia de a infrunta obstacolele din viata, dar si sa faceti fata indoielilor si intrebarilor cu privire la viata de dupa moarte. Este formata dintr-un cerc care reprezinta partea feminina, sugerand fertilitate, viata si o cruce care indica partea masculina, puterea si controlul. Egiptenii foloseau adesea acest simbol mai ales in ritualuri, dar si in diverse scrieri despre reincarnare.
O alta semnificatie a acestui simbol este rasaritul soarelui; cercul simbolizand soarele, iar linia verticala facand referire la traiectoria soarelui, in timp ce linia orizontala te duce cu gandul la orizont. Viata eterna, renasterea, reincarnarea si puterea datatoare de viata a soarelui toate compun Ankh-ul, nu are o definitie exact deoarece cuprinde toate proprietatile vietii, aceasta amuleta aduce echilibru si armonie in propria viata. Tot ce conteaza este ca tu sa crezi in ea si sa primesti cu bratele deschise toata linistea si energia benefica pe care aceasta o va aduce. Unul dintre pilonii de stabilitate, poate sa vindece rani, sa aduca o noua viata, sa iti indice un nou drum pe care il poti urma, toate acestea le vei gasi intr-un simplu simbol ce dainuie pe Pamant de mii de ani.
[/b]Crucea Ankh, simbolul nemuririi[b]
http://yfrog.com/ngcruceaegipteanaj
Crucea Ankh reprezinta protectie, in acelasi timp este simbolul vietii vesnice si a faptului ca tu existi aici, acum, dar si o confirmare ca dupa moarte sufletul tau va trai.
Folosita de vechii egipteni ca simbol al faptului ca poti pasi catre moarte ca si cum ai merge pe un rau spre un nou taram unde vei continua sa existi, crucea reprezinta pluta ce te ajuta sa ajungi la o noua destintatie. Pe scurt,
Ankh-ului reprezinta viata in moarte, depasind limitele vietii materiale. Egiptenii puneau acest semn pe sarcofagul celor morti pentru a-i ajuta sa gaseasca acest drum spre o noua etapa de spiritualitate.
Ankh cuprinde cateva elemente importante: apa, aerul, soarele ce aduc astfel uniunea intre cer si pamant. Multe persoane poarta aceasta cruce ca amuleta de protectie si noroc sau pur si simplu ca o bijuterie, fara sa stie de adevarata sa semnificatie. Acesta va ofera puterea si energia de a infrunta obstacolele din viata, dar si sa faceti fata indoielilor si intrebarilor cu privire la viata de dupa moarte. Este formata dintr-un cerc care reprezinta partea feminina, sugerand fertilitate, viata si o cruce care indica partea masculina, puterea si controlul. Egiptenii foloseau adesea acest simbol mai ales in ritualuri, dar si in diverse scrieri despre reincarnare.
O alta semnificatie a acestui simbol este rasaritul soarelui; cercul simbolizand soarele, iar linia verticala facand referire la traiectoria soarelui, in timp ce linia orizontala te duce cu gandul la orizont. Viata eterna, renasterea, reincarnarea si puterea datatoare de viata a soarelui toate compun Ankh-ul, nu are o definitie exact deoarece cuprinde toate proprietatile vietii, aceasta amuleta aduce echilibru si armonie in propria viata. Tot ce conteaza este ca tu sa crezi in ea si sa primesti cu bratele deschise toata linistea si energia benefica pe care aceasta o va aduce. Unul dintre pilonii de stabilitate, poate sa vindece rani, sa aduca o noua viata, sa iti indice un nou drum pe care il poti urma, toate acestea le vei gasi intr-un simplu simbol ce dainuie pe Pamant de mii de ani.
habibi77- 6
Re: Simboluri, semnificatii, credinte
Fratele și sora Hanului
„Legenda Mărțișorului este foarte veche, datând pentru Bulgari din perioada primului han. Pe când sora sa și fratele său se aflau în prizonierat, hanul le-a trimis un șoim care avea legat un fir de ață albă pentru a-i înștiința că îi va ajuta să evadeze. Cei doi au reușit să fugă, însă în apropiere de malul Dunării, el a fost ucis de urmăritori și ea atunci a dat drumul șoimului care avea legat de picior firul de ață albă înroșit de sângele fratelui său, pentru a-i da de veste hanului despre moartea fratelui. La aflarea veștii, de durere, hanul a poruncit ostașilor să poarte un fir de lână albă și unul de lână roșie pentru a-i feri de necazuri, eveniment care ar fi avut loc la 1 Martie 681.
„Legenda Mărțișorului este foarte veche, datând pentru Bulgari din perioada primului han. Pe când sora sa și fratele său se aflau în prizonierat, hanul le-a trimis un șoim care avea legat un fir de ață albă pentru a-i înștiința că îi va ajuta să evadeze. Cei doi au reușit să fugă, însă în apropiere de malul Dunării, el a fost ucis de urmăritori și ea atunci a dat drumul șoimului care avea legat de picior firul de ață albă înroșit de sângele fratelui său, pentru a-i da de veste hanului despre moartea fratelui. La aflarea veștii, de durere, hanul a poruncit ostașilor să poarte un fir de lână albă și unul de lână roșie pentru a-i feri de necazuri, eveniment care ar fi avut loc la 1 Martie 681.
Vizitator- Vizitator
Re: Simboluri, semnificatii, credinte
Imediat după 8 martie, Ziua femeii este urmată de cea a bărbatului când cei 40 de Mucenici le aduce în dar tot atâtea pahare de vin, închinate sfinţilor care au suferit martirajul din anul 320, pentru credinţa creştină.
Totodată, bătrânii spun că zilele capricioase ale babelor iau sfârşit, lăsând loc zilelor calde ale moşilor, compensând prin bunătate şi înţelepciune.
Tradiţii de Ziua Bărbatului
Aşadar, după omagierea zilei femeii la 8 Martie, această sărbătoare este destinată bărbaţilor, care trebuie să îşi măsoare rezistenţa împotriva Zeului Bachus. Tradiţia românească spune că prin cele 40 de pahare pe care trebuie să le consume astăzi în cinstea Sfinţilor Mucenici din cetatea Sevastei, aceştia vor fi sănătoşi şi feriţi de boli tot anul.
Tot astăzi, cei care sunt stropiţi cu vinul din pahare – ce simbolizează sângele vărsat de martiri – vor avea putere de muncă peste an. Printre datinile adresate bărbaţilor se numără şi obiceiul de a merge la pescuit în această zi, iar cel care va prinde 40 de peşti, va trebui să mănânce unul viu ca să aibă noroc tot anul la prins peşte.
Pe lângă “dezlegarea postului" la băutură, obiceiul are însă şi o semnificaţie moralizatoare, fiind totodată o probă de autocontrol pentru bărbaţi.
Pentru a fi protejaţi de rele tot restul anului, cei care consumă toate cele 40 de pahare trebuie să îşi păstreze cumpătul, această provocare nefiind lipsită însă şi de riscuri. Astfel, bărbaţii care intră sub “vraja" băuturii vor fi urmăriţi de acest viciu tot anul, căci credinţa lor nu este demnă de sacrificiul Sfinţilor Mucenici.
Legenda celor 40 de Sfinţi Mucenici din Sevastia este închinată credinţei supreme, pentru care aceştia s-au sacrificat şi au îndurat chinuri cumplite în numele dragostei purtate lui Iisus Hristos. Ei au fost întemniţaţi, loviţi cu pietre, ţinuţi în apa ca gheaţă, schingiuiţi şi arşi pentru a se "lepăda" de creştinism, lucru pe care l-au refuzat cu demnitate.
În schimb, bărbaţii care abandonează această provocare sau nu rezistă efectului băuturii vor fi urmăriţi tot anul de acest viciu, întrucât credinţa lor nu este demnă de sacrificiul Sfinţilor.
Obiceiuri şi superstiţii de 9 martie
Obiceiurile urmează un ritual specific, uneori cu puternice influenţe locale sau regionale.
Potrivit credinţei populare, în ziua mucenicilor se deschid mormintele şi porţile Raiului, fiind un prilej pentru săvârşirea numeroaselor ritualuri prin care oamenii din popor încearcă să alunge gerul. Astfel, pe 9 martie, bătrânii rostesc descântece, copiii dansează peste foc, iar pământul se loveşte cu beţe pentru a scoate căldura, in timp ce flăcăii bat tobele în sate.
Tot în ultima zi a Babelor, bătrânii obişnuiesc să cureţe gospodăria şi ard gunoaiele cu foc adus din casă, pentru a aduce căldura şi afară.
În semn de respect pentru credinţa de nestrămutat a Sfinţilor crucificaţi, gospodinele gătesc în această zi colaci în formă cifrei opt, numiţi, în funcţie de zonă, mucenici, sfinţi sau bradoşi. Colacii sunt copţi din aluat de cozonac, apoi unşi cu miere şi nucă.
În Moldova, aceştia au formă cifrei opt şi sunt copţi din aluat de cozonac şi unşi cu miere şi nucă, care se dau de pomană, în credinţa că grâul va rodi astfel, iar oamenilor le va merge bine în acel an.
În Dobrogea se păstrează aceeaşi formă, dar mucenicii sunt mai mici şi sunt fierţi în apă cu zahăr, cu scorţişoară şi nucă, în semn de purificare a lacului în care au fost aruncaţi cei 40 de Sfinţi Mucenici. În zona Galaţiului însă, colacii poartă numele “Sfinţi şi Sfinţişori”.
În Muntenia, pe lângă bradoşii obişnuiţi, se face o “uitată" pentru morţi, un mucenic mai mare pe care copii îl “joacă" în jurul focului şi care este dedicat celor morţi.
Tinerii sar peste foc, pentru ca fumul să le pătrundă pe sub haine, să fie feriţi de rele şi să se bucure de sănătate. Cenuşa este presărată de gospodine peste straturile din grădină şi în jurul arborilor din livezi, pentru ca aceştia să fie roditori.
În multe sate din Banat, femeile merg la o apă curgătoare, curată, unde întind pomeni pentru cei morţi. Pe malul apei se aştern şervete curate pe care se pun mucenici îndulciti, o ulcică de colivă, un ulcior cu apă şi unul cu vin roşu, dulciuri şi mere.
Ofrandele sfinţite se fixează pe plute mici din lemn de alun, fiind lăsate să plutească pe apă în numele răposatului. Aici, obiceiul se numeşte “slobozirea pentru sufletele mortilor” şi este respectat cu sfinţenie în fiecare an în luna martie.
Nici gospodăriile nu sunt neglijate, astfel că arătorii trag prima brazdă, iar înaintea plugului se aruncă un ou fiert pentru ca roadele să fie îmbelşugate.
Ziua bărbatului, între 9 Martie şi 5 mai
Aşa cum femeile celebrează ziua de 8 martie ca sărbătoare dedicată special lor, nici bărbaţii nu ar trebui privaţi de o astfel de zi.
Doar că după sărbătoarea tradiţională a “Zilei Bărbatului", şi după consumarea celor 40 de pahare de vin, bărbaţii s-au răzgândit asupra zilei care îi celebrează în martie.
Aceştia au propus, în 2008, ca Ziua Bărbatului să fie instituită şi sărbătorită legal pe 5 mai, urmând ca tot atunci să fie şi ziua tatălui, aşa cum Ziua Femeii este şi ziua mamei.
Aceştia contestau faptul că bărbatului nu îi este dedicată nicio zi deşi este egal cu femeia.
Eu inteleg ca intre 9 martie si 5 mai este in fiecare zi ziua barbatului. Si cred, ca si intre 5 mai si 9 martie.
Totodată, bătrânii spun că zilele capricioase ale babelor iau sfârşit, lăsând loc zilelor calde ale moşilor, compensând prin bunătate şi înţelepciune.
Tradiţii de Ziua Bărbatului
Aşadar, după omagierea zilei femeii la 8 Martie, această sărbătoare este destinată bărbaţilor, care trebuie să îşi măsoare rezistenţa împotriva Zeului Bachus. Tradiţia românească spune că prin cele 40 de pahare pe care trebuie să le consume astăzi în cinstea Sfinţilor Mucenici din cetatea Sevastei, aceştia vor fi sănătoşi şi feriţi de boli tot anul.
Tot astăzi, cei care sunt stropiţi cu vinul din pahare – ce simbolizează sângele vărsat de martiri – vor avea putere de muncă peste an. Printre datinile adresate bărbaţilor se numără şi obiceiul de a merge la pescuit în această zi, iar cel care va prinde 40 de peşti, va trebui să mănânce unul viu ca să aibă noroc tot anul la prins peşte.
Pe lângă “dezlegarea postului" la băutură, obiceiul are însă şi o semnificaţie moralizatoare, fiind totodată o probă de autocontrol pentru bărbaţi.
Pentru a fi protejaţi de rele tot restul anului, cei care consumă toate cele 40 de pahare trebuie să îşi păstreze cumpătul, această provocare nefiind lipsită însă şi de riscuri. Astfel, bărbaţii care intră sub “vraja" băuturii vor fi urmăriţi de acest viciu tot anul, căci credinţa lor nu este demnă de sacrificiul Sfinţilor Mucenici.
Legenda celor 40 de Sfinţi Mucenici din Sevastia este închinată credinţei supreme, pentru care aceştia s-au sacrificat şi au îndurat chinuri cumplite în numele dragostei purtate lui Iisus Hristos. Ei au fost întemniţaţi, loviţi cu pietre, ţinuţi în apa ca gheaţă, schingiuiţi şi arşi pentru a se "lepăda" de creştinism, lucru pe care l-au refuzat cu demnitate.
În schimb, bărbaţii care abandonează această provocare sau nu rezistă efectului băuturii vor fi urmăriţi tot anul de acest viciu, întrucât credinţa lor nu este demnă de sacrificiul Sfinţilor.
Obiceiuri şi superstiţii de 9 martie
Obiceiurile urmează un ritual specific, uneori cu puternice influenţe locale sau regionale.
Potrivit credinţei populare, în ziua mucenicilor se deschid mormintele şi porţile Raiului, fiind un prilej pentru săvârşirea numeroaselor ritualuri prin care oamenii din popor încearcă să alunge gerul. Astfel, pe 9 martie, bătrânii rostesc descântece, copiii dansează peste foc, iar pământul se loveşte cu beţe pentru a scoate căldura, in timp ce flăcăii bat tobele în sate.
Tot în ultima zi a Babelor, bătrânii obişnuiesc să cureţe gospodăria şi ard gunoaiele cu foc adus din casă, pentru a aduce căldura şi afară.
În semn de respect pentru credinţa de nestrămutat a Sfinţilor crucificaţi, gospodinele gătesc în această zi colaci în formă cifrei opt, numiţi, în funcţie de zonă, mucenici, sfinţi sau bradoşi. Colacii sunt copţi din aluat de cozonac, apoi unşi cu miere şi nucă.
În Moldova, aceştia au formă cifrei opt şi sunt copţi din aluat de cozonac şi unşi cu miere şi nucă, care se dau de pomană, în credinţa că grâul va rodi astfel, iar oamenilor le va merge bine în acel an.
În Dobrogea se păstrează aceeaşi formă, dar mucenicii sunt mai mici şi sunt fierţi în apă cu zahăr, cu scorţişoară şi nucă, în semn de purificare a lacului în care au fost aruncaţi cei 40 de Sfinţi Mucenici. În zona Galaţiului însă, colacii poartă numele “Sfinţi şi Sfinţişori”.
În Muntenia, pe lângă bradoşii obişnuiţi, se face o “uitată" pentru morţi, un mucenic mai mare pe care copii îl “joacă" în jurul focului şi care este dedicat celor morţi.
Tinerii sar peste foc, pentru ca fumul să le pătrundă pe sub haine, să fie feriţi de rele şi să se bucure de sănătate. Cenuşa este presărată de gospodine peste straturile din grădină şi în jurul arborilor din livezi, pentru ca aceştia să fie roditori.
În multe sate din Banat, femeile merg la o apă curgătoare, curată, unde întind pomeni pentru cei morţi. Pe malul apei se aştern şervete curate pe care se pun mucenici îndulciti, o ulcică de colivă, un ulcior cu apă şi unul cu vin roşu, dulciuri şi mere.
Ofrandele sfinţite se fixează pe plute mici din lemn de alun, fiind lăsate să plutească pe apă în numele răposatului. Aici, obiceiul se numeşte “slobozirea pentru sufletele mortilor” şi este respectat cu sfinţenie în fiecare an în luna martie.
Nici gospodăriile nu sunt neglijate, astfel că arătorii trag prima brazdă, iar înaintea plugului se aruncă un ou fiert pentru ca roadele să fie îmbelşugate.
Ziua bărbatului, între 9 Martie şi 5 mai
Aşa cum femeile celebrează ziua de 8 martie ca sărbătoare dedicată special lor, nici bărbaţii nu ar trebui privaţi de o astfel de zi.
Doar că după sărbătoarea tradiţională a “Zilei Bărbatului", şi după consumarea celor 40 de pahare de vin, bărbaţii s-au răzgândit asupra zilei care îi celebrează în martie.
Aceştia au propus, în 2008, ca Ziua Bărbatului să fie instituită şi sărbătorită legal pe 5 mai, urmând ca tot atunci să fie şi ziua tatălui, aşa cum Ziua Femeii este şi ziua mamei.
Aceştia contestau faptul că bărbatului nu îi este dedicată nicio zi deşi este egal cu femeia.
Eu inteleg ca intre 9 martie si 5 mai este in fiecare zi ziua barbatului. Si cred, ca si intre 5 mai si 9 martie.
Vizitator- Vizitator
Re: Simboluri, semnificatii, credinte
Traditii de Buna Vestire
Bunavestire (25 martie) avea in unele zone si o alta semnificatie pe langa cea religioasa. Acum canta pentru prima data cucul, vestitorul unor lucruri importante in viata omului. Cand o persoana il auzea pentru prima oara cantand, trebuia sa numere de cate ori canta pentru a sti cati ani mai are de trait.
De Buna Vestire este bine sa se puna pe pragul casei paine si sare pentru hrana ingerilor.
In Apus, sarbatoarea Bunei Vestiri este numita si sarbatoarea Zamislirii Domnului. In calendarul nostru popular, Buna Vestire este cunoscuta sub denumirea de Blagovestenii sau Ziua Cucului.
Traditia mai spune ca, in aceasta zi aducatoare de veste minunata, oamenii nu au voie sa se certe, fiind mare pacat: cine se cearta in ziua de Buna Vestire are necazuri tot anul. In Bucovina nu se pun oua la closca de Buna Vestire, pentru ca se considera ca ar putea iesi pui cu doua capete si patru picioare.
In unele zone, pentru a avea roade bogate in livezi, pomii se amenintau cu toporul si se stropeau cu tuica. Tot acum, gospodarii din Maramures aduna lucrurile de prisos de prin curti si le dau foc. Ritualul, cunoscut sub numele Noaptea focurilor, e practicat la fiecare casa maramureseana, el durand pana dupa miezul noptii sau pana in zori. Fiind dezlegare la peste, se spune ca acela care gusta peste de Buna Vestire se va simti tot anul ca pestele in apa. In popor se mai spune ca pescarii nu au voie azi sa arunce mamaliga in apa, pentru ca mor pestii. De asemenea, este ziua in care este bine sa se puna pe pragul casei paine si sare pentru hrana ingerilor.
Buna vestire sau ziua cucului
Potrivit crestinilor, pe 25 martie, Arhanghelul Gavril sau Gabriel i-ar fi vestit Fecioarei Maria ca a fost aleasa de Dumnezeu sa dea nastere Mantuitorului Hristos. In calendarul popular sarbatoarea aceasta se mai numeste si Blagovistenie sau Ziua Cucului, cucul ocupand un loc central in cadrul acestei mult asteptate sarbatori. Cucul perceput ca incarnare a stramosului mitic, pasare cu un pronuntat substrat erotic, anunta sosirea efectiva a primaverii. Primul sau cantec care are loc de obicei la Bunavestire, trebuie sa fie asteptat de toti oamenii in haine curate, veseli, cu stomacul plin si cu bani in buzunare. Daca nu ar fi indeplinite aceste conditii rituale, oamenii respectivi nu ar beneficia de toate acele lucruri in anul care va urma. Daca primul cantec al cucului era auzit cumva pe stomacul gol, in partea stanga sau in spatele omului, era semn de rau augur, dupa cum indica si versurile: "Cucu-n spate mi-a cantat/ si moartea m-a sagetat!"; mai mult, daca cineva auzea cucul toata primavara se credea ca va muri in scurt timp. Pe aceleasi coordonate se situeaza si intrebare:"Cucule, puiucule/ Cati ani imi vei darui/ pana ce eu voi muri?", dupa care se numara cantecul cucului (de cate ori isi striga numele).
Pe de alta parte, flacaii si fetele il intrebau pe cuc lucruri care ii interesau mai mult, precum: "Cucule voinicule/ Cati ani imi vei da/ pan' m-oi insura (marita)?" Tacerea cucului aducea mare bucurie celor care intrebau, deoarece tacerea echivala cu o casatorie grabnica, in vreme ce cantatul cucului ii aducea la disperare pe tineri, fiecare glas fiind socotit un an de asteptare!
Comportamentul Cucului a facut din el un simbol al nestatorniciei si mai ales, al adulterului, al dragostei tainuite, numita in popor si boala cucului, aici avandu-si originea si cunoscuta expresie: "Mai baiete cucuiete/ Ce ti-e capul tot la fete!"
Dupa cum stim, la Bunavestire este dezlegare la peste, pestele fiind celalalt "personaj" central al acestei sarbatori. In plan simbolic, pestele se apropie de cuc, avand un pronuntat substrat sexual; in acest sens, aduceti-va aminte numai de basmul in care tanara fata ramane gravida dupa ce a mancat peste. Consumul ritual de peste era justificat prin credinta ca cei ce vor face asa vor fi sanatosi ca pestele tot anul.
Bunavestire (25 martie) avea in unele zone si o alta semnificatie pe langa cea religioasa. Acum canta pentru prima data cucul, vestitorul unor lucruri importante in viata omului. Cand o persoana il auzea pentru prima oara cantand, trebuia sa numere de cate ori canta pentru a sti cati ani mai are de trait.
De Buna Vestire este bine sa se puna pe pragul casei paine si sare pentru hrana ingerilor.
In Apus, sarbatoarea Bunei Vestiri este numita si sarbatoarea Zamislirii Domnului. In calendarul nostru popular, Buna Vestire este cunoscuta sub denumirea de Blagovestenii sau Ziua Cucului.
Traditia mai spune ca, in aceasta zi aducatoare de veste minunata, oamenii nu au voie sa se certe, fiind mare pacat: cine se cearta in ziua de Buna Vestire are necazuri tot anul. In Bucovina nu se pun oua la closca de Buna Vestire, pentru ca se considera ca ar putea iesi pui cu doua capete si patru picioare.
In unele zone, pentru a avea roade bogate in livezi, pomii se amenintau cu toporul si se stropeau cu tuica. Tot acum, gospodarii din Maramures aduna lucrurile de prisos de prin curti si le dau foc. Ritualul, cunoscut sub numele Noaptea focurilor, e practicat la fiecare casa maramureseana, el durand pana dupa miezul noptii sau pana in zori. Fiind dezlegare la peste, se spune ca acela care gusta peste de Buna Vestire se va simti tot anul ca pestele in apa. In popor se mai spune ca pescarii nu au voie azi sa arunce mamaliga in apa, pentru ca mor pestii. De asemenea, este ziua in care este bine sa se puna pe pragul casei paine si sare pentru hrana ingerilor.
Buna vestire sau ziua cucului
Potrivit crestinilor, pe 25 martie, Arhanghelul Gavril sau Gabriel i-ar fi vestit Fecioarei Maria ca a fost aleasa de Dumnezeu sa dea nastere Mantuitorului Hristos. In calendarul popular sarbatoarea aceasta se mai numeste si Blagovistenie sau Ziua Cucului, cucul ocupand un loc central in cadrul acestei mult asteptate sarbatori. Cucul perceput ca incarnare a stramosului mitic, pasare cu un pronuntat substrat erotic, anunta sosirea efectiva a primaverii. Primul sau cantec care are loc de obicei la Bunavestire, trebuie sa fie asteptat de toti oamenii in haine curate, veseli, cu stomacul plin si cu bani in buzunare. Daca nu ar fi indeplinite aceste conditii rituale, oamenii respectivi nu ar beneficia de toate acele lucruri in anul care va urma. Daca primul cantec al cucului era auzit cumva pe stomacul gol, in partea stanga sau in spatele omului, era semn de rau augur, dupa cum indica si versurile: "Cucu-n spate mi-a cantat/ si moartea m-a sagetat!"; mai mult, daca cineva auzea cucul toata primavara se credea ca va muri in scurt timp. Pe aceleasi coordonate se situeaza si intrebare:"Cucule, puiucule/ Cati ani imi vei darui/ pana ce eu voi muri?", dupa care se numara cantecul cucului (de cate ori isi striga numele).
Pe de alta parte, flacaii si fetele il intrebau pe cuc lucruri care ii interesau mai mult, precum: "Cucule voinicule/ Cati ani imi vei da/ pan' m-oi insura (marita)?" Tacerea cucului aducea mare bucurie celor care intrebau, deoarece tacerea echivala cu o casatorie grabnica, in vreme ce cantatul cucului ii aducea la disperare pe tineri, fiecare glas fiind socotit un an de asteptare!
Comportamentul Cucului a facut din el un simbol al nestatorniciei si mai ales, al adulterului, al dragostei tainuite, numita in popor si boala cucului, aici avandu-si originea si cunoscuta expresie: "Mai baiete cucuiete/ Ce ti-e capul tot la fete!"
Dupa cum stim, la Bunavestire este dezlegare la peste, pestele fiind celalalt "personaj" central al acestei sarbatori. In plan simbolic, pestele se apropie de cuc, avand un pronuntat substrat sexual; in acest sens, aduceti-va aminte numai de basmul in care tanara fata ramane gravida dupa ce a mancat peste. Consumul ritual de peste era justificat prin credinta ca cei ce vor face asa vor fi sanatosi ca pestele tot anul.
Vizitator- Vizitator
Re: Simboluri, semnificatii, credinte
În AJUNUL BOBOTEZEI există și superstiția conform căreia dacă o femeie se împiedică și cade pe gheață atunci în viitorul apropiat va avea loc o căsătorie.
O altă superstițiemai spune că cine va strănuta în AJUNUL BOBOTEZEI va fi norocos în anul ce urmează.
În noaptea de Bobotează se deschid cerurile, iar celui care vede acest lucru, Dumnezeu îi îndeplinește dorințele.
Tot în AJUNUL BOBOTEZEI fetele tinere pot să-și afle ursitul. Ele vor trebui să fure sau să ceară de la preot un fir de busuioc sfințit pentru a-l pune noaptea sub pernă. Se spune că peste noapte vor visa chipul celui sortit. Tot pentru a-l vedea în vis pe cel sortit, fetele mari trebuie să-și pună pe degetul inelar un fir de mătase roșie și un firicel de busuioc.
În vremurile mai îndepărtate, fetele tinere și femeile necăsătorite puneau busuioc la streașina casei în AJUNUL BOBOTEZEI, iar dacă a doua zi îl gaseau plin de chiciură, însemna că se vor mărita cu un băiat bogat.
Dacă în dimineaţa de 5 ianuarie, de AJUNUL BOBOTEZEI, e brumă pe pomi, vor fi poame multe şi bune. Dacă picură din streaşină va fi o vară ploioasă.
O sa ies dezbracata afara, ca sa stranut Am nevoie de noroc anul acesta
Eu am visat deja cu cine ma marit, asa ca nu ma mai agit
O altă superstițiemai spune că cine va strănuta în AJUNUL BOBOTEZEI va fi norocos în anul ce urmează.
În noaptea de Bobotează se deschid cerurile, iar celui care vede acest lucru, Dumnezeu îi îndeplinește dorințele.
Tot în AJUNUL BOBOTEZEI fetele tinere pot să-și afle ursitul. Ele vor trebui să fure sau să ceară de la preot un fir de busuioc sfințit pentru a-l pune noaptea sub pernă. Se spune că peste noapte vor visa chipul celui sortit. Tot pentru a-l vedea în vis pe cel sortit, fetele mari trebuie să-și pună pe degetul inelar un fir de mătase roșie și un firicel de busuioc.
În vremurile mai îndepărtate, fetele tinere și femeile necăsătorite puneau busuioc la streașina casei în AJUNUL BOBOTEZEI, iar dacă a doua zi îl gaseau plin de chiciură, însemna că se vor mărita cu un băiat bogat.
Dacă în dimineaţa de 5 ianuarie, de AJUNUL BOBOTEZEI, e brumă pe pomi, vor fi poame multe şi bune. Dacă picură din streaşină va fi o vară ploioasă.
O sa ies dezbracata afara, ca sa stranut Am nevoie de noroc anul acesta
Eu am visat deja cu cine ma marit, asa ca nu ma mai agit
pitulicea- 6
Re: Simboluri, semnificatii, credinte
Daca e sa pic as vrea sa pic la sanius ca nu o sa ma plang atat, oricum sa cad mai pe moale ca de la 1.90 pana ajung cu fundul la pamant este ceva
Intr-o noapte mi-am visat si ursitul, dar parca era mai de la departare si nu prea mi-am dat seama cine era .... stiam doar ca era brunet cu ochii verzi.. nu stiu de unde stiam aceste lucruri, probabil subconstientul lucra
De fapt cred ca o farama de adevar este in tot ceea ce spun batranii, noi doar le dam alte interpretari!
Intr-o noapte mi-am visat si ursitul, dar parca era mai de la departare si nu prea mi-am dat seama cine era .... stiam doar ca era brunet cu ochii verzi.. nu stiu de unde stiam aceste lucruri, probabil subconstientul lucra
De fapt cred ca o farama de adevar este in tot ceea ce spun batranii, noi doar le dam alte interpretari!
dorina_s- 5
Re: Simboluri, semnificatii, credinte
Eu anul trecut de Boboteaza am si uitat ca-i Boboteaza si ca "ar trebui" sa fac ceva ca sa-mi visez ursitul.
In noaptea aceea am visat cu barbatul magnetic, adica cu iubi. A fost prima data cand mi-a aparut in vis, desi ne stiam de vreun an de zile. Pana atunci nu-l mai visasem niciodata, cu toate ca nu era zi sa nu ma gandesc la el, ba ca urmare a prezentei lui, ba ca urmare a mesajelor lui, ba ca urmare a absentei lui
Dori, iubi al tau e brunet si are ochii verzi? Mie mi se pare saten (in poze)
In noaptea aceea am visat cu barbatul magnetic, adica cu iubi. A fost prima data cand mi-a aparut in vis, desi ne stiam de vreun an de zile. Pana atunci nu-l mai visasem niciodata, cu toate ca nu era zi sa nu ma gandesc la el, ba ca urmare a prezentei lui, ba ca urmare a mesajelor lui, ba ca urmare a absentei lui
Dori, iubi al tau e brunet si are ochii verzi? Mie mi se pare saten (in poze)
pitulicea- 6
Re: Simboluri, semnificatii, credinte
Ieri, pe data de 8 februarie 2024, la Facultatea de Inginerie Chimică și Protecția Mediului "Cristofor Simionescu" din Iași, a avut loc un eveniment care se încadrează în spiritul interdisciplinar promovat de această facultate.
Este vorba despre o întâlnire de lucru care pune bazele unei echipe de cercetare care să studieze în detaliu Proiecțiile Solare din bisericile construite de Ștefan cel Mare. Ieri s-a discutat despre Biserica din Pătrăuți, Suceava, monument UNESCO, ctitorită în 1487.
Vă las aici un videoclip edificator.
Este vorba despre o întâlnire de lucru care pune bazele unei echipe de cercetare care să studieze în detaliu Proiecțiile Solare din bisericile construite de Ștefan cel Mare. Ieri s-a discutat despre Biserica din Pătrăuți, Suceava, monument UNESCO, ctitorită în 1487.
Vă las aici un videoclip edificator.
zaraza26- 5
pitulicea apreciază acest mesaj
Re: Simboluri, semnificatii, credinte
Mda. Se pare că unul e ursitul, altul e urzitul. Sau alta.
myrk- 6
Pagina 6 din 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Pagina 6 din 6
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum