Despre reincarnare
+6
habibi77
wind30s
shadow
pitulicea
tegeusa
JeSsYkA
10 participanți
Pagina 1 din 4
Pagina 1 din 4 • 1, 2, 3, 4
Despre reincarnare
REINCARNAREA IN DIVERSE CURENTE DE GANDIRE
GANDIREA GREACA
La baza acesteia se afla unele comunitati practicante ale religiei inspirate de Orfeu (orfismul), aparute in Grecia incepând cu sec.6 î.C. Este vorba despre un sistem de credinta care asocia nemurirea sufletului cu ciclurile de reincarnari. Dupa ciclul nasterilor si roata destinului, existenta trupeasca e considerata ca o pedeapsa. Exilat in corp, sufletul trebuie sa scape de tristul destin al reincarnarilor si nu poate sa o faca decât prin asceza (adica prin abstinenta de la consumul de carne). Numerosi filozofi au fost marcati de aceste credinte, dar indiferent de forma pe care o ia doctrina lor, scopul ramâne acela de eliberare a sufletului. Incarnarea sufletului apare ca o pedeapsa pe care sufletul si-a atras-o prin propriile sale greseli; prin urmare reincarnarea functioneaza in acelasi timp ca o fatalitate de care trebuie sa te eliberezi si ca o sansa de eliberare. In orice caz, pentru ca aceasta eliberare sa intervina, e necesara o initiere religioasa sau o constientizare filozofica.
HINDUISMUL
Ideea de reincarnare se exprima cel mai pregnant in hinduism, cu toate ca si aici ea a trecut printr-o serie de reinterpretari. Cele mai vechi texte (Rigveda) nu pomenesc nimic despre aceasta idee. Abia in Upanisad, vechea teorie a platii a fuzionat cu ideea de reincarnare. Ca urmare, se pot observa unele influente reciproce intre religia originara, revolutia adusa de Upanisad, Baghadavad Gita si evlavia populara. In Upanisad, identificarea salutara a Sinelui (atman) cu Absolutul (brahman) nu poate avea loc decât daca Sinele o rupe cu ciclul infernal al existentei (samsara), adica cu sirul de reincarnari succesive. Salvarea inseamna oprirea revenirilor pe pamânt si nicidecum inmultirea numarului de reincarnari, cum pretind adeptii occidentali ai unui hinduism deformat. Nu e vorba aici de o noua nastere; omul se naste o singura data, dar nu moare cu adevarat: din reincarnare in reincarnare, el nu-si schimba decât trupul, pâna ce ajunge la adevarata libertate, in Nirvana. Principiul care dirijeaza calatoria dintr-un corp in altul este dorinta sau legea karmei. Scopul spiritualitatii hinduse este acela de eliberare de aceasta legatura karmica, pentru a se putea uni cu brahman. Prin Bakhti (curent de devotiune) se insista asupra harului divin ca unic mod de salvare. Omul nu este agentul propriei eliberari din ciclul reincarnarilor. Hinduismul culmineaza printr-o mistica a eliberarii, dar nu si prin explicarea raului si mortii prin reincarnare. Este aici o mare diferenta fata de ezoterismul occidental care se considera ca derivând din hinduism. Pentru Albert Schweitzer, aceasta mistica este legata de o negare a lumii, de o conceptie pesimista a existentei, foarte apropiata de cea greaca privind trupul inchisoare; aceasta idee este contemporana cu predominanta ideii de reincarnare, ea este de asemenea legata de o viziune pesimista a materiei si istoriei. Ideea de reincarnare este centrata total asupra omului si faptelor sale.
BUDDISMUL
Buddismul, ca si hinduismul, crede in existenta unei relatii strânse intre reincarnare si legea karmei. Sunt totusi numeroase diferente fata de hinduism:
Privind conceptia eliberarii omul se poate elibera singur de lume si de suferinta. Terapia se bazeaza pe critica iluziilor legate de dorinta si pe renuntare; ea propune un demers mai putin mistic, cat psihologic. Accentul nu este pus pe fuziunea cu brahman, ci pe detasarea care conduce la Nirvana, inteles ca o privatiune de orice dorinta, ca un calm desavârsit.
Non-permanenta sufletului; continuitatea subiectului uman nu este decât iluzie si aparenta. Nu se are in vedere nemurirea sufletului. Sufletul este un flux, o curgere, o transformare neîncetata. Doar curgerea vietii pare sa asigure continuitatea reincarnarilor.
Nirvana: in budismul clasic este definit intr-o maniera negativa. El nu este de fapt nimic, nu este un loc, el exprima starea de eliberare, de non-dorinta. Dar anumite secte il vad ca pe locul de beatitudine, de fericire deplina atinsa la sfârsitul procesului de eliberare de catre individul care a trecut printr-o serie de reincarnari.
ALTE CURENTE DE GANDIRE
Fara a intra aici in detaliul si complexitatea tuturor acestor diverse sisteme, s-ar putea mentiona doar câteva din aceste curente spirituale.
Gnosticismul: este o ipoteza iudeo-crestina alcatuita din mai multe curente crestine aparute in cursul celui de al doilea secol dupa Cristos. Printre altele, aceasta ipoteza atribuie lui Cristos teoria dupa care Ioan Botezatorul ar fi fost Ilie reincarnat.
Cabala ebraica: exista din vremea celui de al doilea secol dupa Cristos, dar propasirea ei s-a facut intre sec. 13-16. Este o teosofie in forma ebraica. Cabalistii nu sunt toti de acord asupra ideii de reincarnare. Sunt multe adaptari succesive, care dau impresia de a te gasi in fata unei compilari doctrinare, in care reincarnarea isi joaca rolul in functie de problemele care se ivesc in constiinta populara.
Filozofii moderni: Ideea de reincarnare a atras mult o serie de filozofi moderni. Pentru Lessing (1729-1781), aceasta constituie o ipoteza, pentru Arthur Schopenhauer (1786-1860), ea este un element important al unei filozofii extrem de pesimiste (care ar putea fi prezentata ca o filozofie a plictiselii).
Spiritismul: Reincarnarea se regaseste in curentul spiritist al lui Allan Kardec (1804-1869). Influenta sa a fost foarte mare in sec.19 si se mai pastreaza inca reminiscente importante in Brazilia si Filipine.
Rozcrucienii: aceasta secta afirma, printre altele, ca reincarnarea nu este un simplu fapt de credinta, ci ceva sigur, accesibil capacitatilor oculte ale initiatului si ca orice fiinta este parte integranta din Dumnezeu (tema care se regaseste azi in curentul New Age), ca doctrina despre reincarnare este o explicatie etica multumitoare a nedreptatilor din aceasta lume; ca reincarnarea si legea de la cauza la efect sunt in perfecta armonie cu astrologia; ca Cristos a dat ucenicilor sai invataturi despre reincarnare, dar ca le-a poruncit sa nu vorbeasca nimanui despre aceasta, de unde ar reiesi o ocultare, o ascundere a existentei reincarnarii timp de 2000 de ani.
Antropozofia: Rudolf Steiner (1861-1929), fondatorul antropozofiei a trecut prin initierea rozcrucienilor. Se observa la el, ca in toate teoriile moderne ale reincarnarii, o deplasare de accente si chiar o rasturnare completa a sensului reincarnarii. Pentru hindus, scopul era de a fi eliberat de fatalitatea reincarnarilor. Pentru Rudolf Steiner, reincarnarea nu mai este o lege ingrozitoare a existentei, de care ar trebui sa se elibereze, ci devine un instrument pozitiv, indispensabil dezvoltarii spiritualitatii si a libertatii. Nasterea intr-un corp este ceva minunat in sensul biblic al creatiei omului dupa chipul lui Dumnezeu. Ceea ce alieneaza omul, nu este trupul sau, ci atitudinea in fata vietii. Suferinta legata de karma destinului provine dintr-o nepotrivire a sufletului fata de posibilitatile pe care i le ofera viata actuala. Sufletul trebuie sa fie eliberat de aceasta nepotrivire, dar nu de corp.
Aceasta conceptie este legata de evolutionismul si ideea de progres a lui Steiner. Pentru Rudolf Steiner, Cristos constituie impulsul central si hotarâtor al istoriei mondiale.
Sursa: http://www.crestinul.ro/desprereincarnare.htm
Reincarnare sau amagire malefica? Ce parere aveti?
Multumesc.
GANDIREA GREACA
La baza acesteia se afla unele comunitati practicante ale religiei inspirate de Orfeu (orfismul), aparute in Grecia incepând cu sec.6 î.C. Este vorba despre un sistem de credinta care asocia nemurirea sufletului cu ciclurile de reincarnari. Dupa ciclul nasterilor si roata destinului, existenta trupeasca e considerata ca o pedeapsa. Exilat in corp, sufletul trebuie sa scape de tristul destin al reincarnarilor si nu poate sa o faca decât prin asceza (adica prin abstinenta de la consumul de carne). Numerosi filozofi au fost marcati de aceste credinte, dar indiferent de forma pe care o ia doctrina lor, scopul ramâne acela de eliberare a sufletului. Incarnarea sufletului apare ca o pedeapsa pe care sufletul si-a atras-o prin propriile sale greseli; prin urmare reincarnarea functioneaza in acelasi timp ca o fatalitate de care trebuie sa te eliberezi si ca o sansa de eliberare. In orice caz, pentru ca aceasta eliberare sa intervina, e necesara o initiere religioasa sau o constientizare filozofica.
HINDUISMUL
Ideea de reincarnare se exprima cel mai pregnant in hinduism, cu toate ca si aici ea a trecut printr-o serie de reinterpretari. Cele mai vechi texte (Rigveda) nu pomenesc nimic despre aceasta idee. Abia in Upanisad, vechea teorie a platii a fuzionat cu ideea de reincarnare. Ca urmare, se pot observa unele influente reciproce intre religia originara, revolutia adusa de Upanisad, Baghadavad Gita si evlavia populara. In Upanisad, identificarea salutara a Sinelui (atman) cu Absolutul (brahman) nu poate avea loc decât daca Sinele o rupe cu ciclul infernal al existentei (samsara), adica cu sirul de reincarnari succesive. Salvarea inseamna oprirea revenirilor pe pamânt si nicidecum inmultirea numarului de reincarnari, cum pretind adeptii occidentali ai unui hinduism deformat. Nu e vorba aici de o noua nastere; omul se naste o singura data, dar nu moare cu adevarat: din reincarnare in reincarnare, el nu-si schimba decât trupul, pâna ce ajunge la adevarata libertate, in Nirvana. Principiul care dirijeaza calatoria dintr-un corp in altul este dorinta sau legea karmei. Scopul spiritualitatii hinduse este acela de eliberare de aceasta legatura karmica, pentru a se putea uni cu brahman. Prin Bakhti (curent de devotiune) se insista asupra harului divin ca unic mod de salvare. Omul nu este agentul propriei eliberari din ciclul reincarnarilor. Hinduismul culmineaza printr-o mistica a eliberarii, dar nu si prin explicarea raului si mortii prin reincarnare. Este aici o mare diferenta fata de ezoterismul occidental care se considera ca derivând din hinduism. Pentru Albert Schweitzer, aceasta mistica este legata de o negare a lumii, de o conceptie pesimista a existentei, foarte apropiata de cea greaca privind trupul inchisoare; aceasta idee este contemporana cu predominanta ideii de reincarnare, ea este de asemenea legata de o viziune pesimista a materiei si istoriei. Ideea de reincarnare este centrata total asupra omului si faptelor sale.
BUDDISMUL
Buddismul, ca si hinduismul, crede in existenta unei relatii strânse intre reincarnare si legea karmei. Sunt totusi numeroase diferente fata de hinduism:
Privind conceptia eliberarii omul se poate elibera singur de lume si de suferinta. Terapia se bazeaza pe critica iluziilor legate de dorinta si pe renuntare; ea propune un demers mai putin mistic, cat psihologic. Accentul nu este pus pe fuziunea cu brahman, ci pe detasarea care conduce la Nirvana, inteles ca o privatiune de orice dorinta, ca un calm desavârsit.
Non-permanenta sufletului; continuitatea subiectului uman nu este decât iluzie si aparenta. Nu se are in vedere nemurirea sufletului. Sufletul este un flux, o curgere, o transformare neîncetata. Doar curgerea vietii pare sa asigure continuitatea reincarnarilor.
Nirvana: in budismul clasic este definit intr-o maniera negativa. El nu este de fapt nimic, nu este un loc, el exprima starea de eliberare, de non-dorinta. Dar anumite secte il vad ca pe locul de beatitudine, de fericire deplina atinsa la sfârsitul procesului de eliberare de catre individul care a trecut printr-o serie de reincarnari.
ALTE CURENTE DE GANDIRE
Fara a intra aici in detaliul si complexitatea tuturor acestor diverse sisteme, s-ar putea mentiona doar câteva din aceste curente spirituale.
Gnosticismul: este o ipoteza iudeo-crestina alcatuita din mai multe curente crestine aparute in cursul celui de al doilea secol dupa Cristos. Printre altele, aceasta ipoteza atribuie lui Cristos teoria dupa care Ioan Botezatorul ar fi fost Ilie reincarnat.
Cabala ebraica: exista din vremea celui de al doilea secol dupa Cristos, dar propasirea ei s-a facut intre sec. 13-16. Este o teosofie in forma ebraica. Cabalistii nu sunt toti de acord asupra ideii de reincarnare. Sunt multe adaptari succesive, care dau impresia de a te gasi in fata unei compilari doctrinare, in care reincarnarea isi joaca rolul in functie de problemele care se ivesc in constiinta populara.
Filozofii moderni: Ideea de reincarnare a atras mult o serie de filozofi moderni. Pentru Lessing (1729-1781), aceasta constituie o ipoteza, pentru Arthur Schopenhauer (1786-1860), ea este un element important al unei filozofii extrem de pesimiste (care ar putea fi prezentata ca o filozofie a plictiselii).
Spiritismul: Reincarnarea se regaseste in curentul spiritist al lui Allan Kardec (1804-1869). Influenta sa a fost foarte mare in sec.19 si se mai pastreaza inca reminiscente importante in Brazilia si Filipine.
Rozcrucienii: aceasta secta afirma, printre altele, ca reincarnarea nu este un simplu fapt de credinta, ci ceva sigur, accesibil capacitatilor oculte ale initiatului si ca orice fiinta este parte integranta din Dumnezeu (tema care se regaseste azi in curentul New Age), ca doctrina despre reincarnare este o explicatie etica multumitoare a nedreptatilor din aceasta lume; ca reincarnarea si legea de la cauza la efect sunt in perfecta armonie cu astrologia; ca Cristos a dat ucenicilor sai invataturi despre reincarnare, dar ca le-a poruncit sa nu vorbeasca nimanui despre aceasta, de unde ar reiesi o ocultare, o ascundere a existentei reincarnarii timp de 2000 de ani.
Antropozofia: Rudolf Steiner (1861-1929), fondatorul antropozofiei a trecut prin initierea rozcrucienilor. Se observa la el, ca in toate teoriile moderne ale reincarnarii, o deplasare de accente si chiar o rasturnare completa a sensului reincarnarii. Pentru hindus, scopul era de a fi eliberat de fatalitatea reincarnarilor. Pentru Rudolf Steiner, reincarnarea nu mai este o lege ingrozitoare a existentei, de care ar trebui sa se elibereze, ci devine un instrument pozitiv, indispensabil dezvoltarii spiritualitatii si a libertatii. Nasterea intr-un corp este ceva minunat in sensul biblic al creatiei omului dupa chipul lui Dumnezeu. Ceea ce alieneaza omul, nu este trupul sau, ci atitudinea in fata vietii. Suferinta legata de karma destinului provine dintr-o nepotrivire a sufletului fata de posibilitatile pe care i le ofera viata actuala. Sufletul trebuie sa fie eliberat de aceasta nepotrivire, dar nu de corp.
Aceasta conceptie este legata de evolutionismul si ideea de progres a lui Steiner. Pentru Rudolf Steiner, Cristos constituie impulsul central si hotarâtor al istoriei mondiale.
Sursa: http://www.crestinul.ro/desprereincarnare.htm
Reincarnare sau amagire malefica? Ce parere aveti?
Multumesc.
JeSsYkA- 4
Re: Despre reincarnare
da, la amandoua intrebarile. pot sa fie amandoua adevarate
"Odata, la un rabin, vestit pentru intelepciunea cu care judeca pricinile si cu care impartea dreptate, se duce si Itzic sa asiste la o judecata.
Il asculta rabinul pe intaiul impricinat, se gandeste si-i raspunde:
- "Ai dreptate."
Il asculta si pe al doilea impricinat si zice:
-"Si tu ai dreptate."
-"Rabi, zice atunci Itzic, dar nu se poate sa aiba si unul si altul dreptate."
-"Si tu ai dreptate", ii raspunde rabi lui Itzic."
"Odata, la un rabin, vestit pentru intelepciunea cu care judeca pricinile si cu care impartea dreptate, se duce si Itzic sa asiste la o judecata.
Il asculta rabinul pe intaiul impricinat, se gandeste si-i raspunde:
- "Ai dreptate."
Il asculta si pe al doilea impricinat si zice:
-"Si tu ai dreptate."
-"Rabi, zice atunci Itzic, dar nu se poate sa aiba si unul si altul dreptate."
-"Si tu ai dreptate", ii raspunde rabi lui Itzic."
tegeusa- 6
Re: Despre reincarnare
Pricep. Merci totusi de sursa de umor
PS - am si eu una: Un betiv moare si asteapta reincarnarea.
-Pentru ca ai fost betiv la viata trecuta, in viata urmatoare va trebui sa porti o povara care sa te purifice,... o boala.Dar pentru ca de fiecare data cand te imbatai spuneai ,,Doamne-ajuta!!!'', ai dreptul sa alegi; asadar ce sa fie : Alzheimer sau Parkinson?
-Parkinson.
-Bun, asa sa fie. Dar poti sa-mi spui te rog de ce ai ales asta?
-Pai... mai bine sa vars din pahar cand il duc la gura, decat sa uit unde am pus sticla!
PS - am si eu una: Un betiv moare si asteapta reincarnarea.
-Pentru ca ai fost betiv la viata trecuta, in viata urmatoare va trebui sa porti o povara care sa te purifice,... o boala.Dar pentru ca de fiecare data cand te imbatai spuneai ,,Doamne-ajuta!!!'', ai dreptul sa alegi; asadar ce sa fie : Alzheimer sau Parkinson?
-Parkinson.
-Bun, asa sa fie. Dar poti sa-mi spui te rog de ce ai ales asta?
-Pai... mai bine sa vars din pahar cand il duc la gura, decat sa uit unde am pus sticla!
JeSsYkA- 4
Re: Despre reincarnare
Incercati sa abordati subiectele cu seriozitate, altfel le veti gasi la cosul de gunoi
pitulicea- 6
Re: Despre reincarnare
Cu ideea aceasta am postat, in a trata subiectul cu multa seriozitate. Mai astept. (alte pareri!)
JeSsYkA- 4
Re: Despre reincarnare
pitulicea a scris:Incercati sa abordati subiectele cu seriozitate, altfel le veti gasi la cosul de gunoi
Cand ma gandesc ca intr-o alta viatza as putea fi o pisica si tu un soricel ( ca tot ii iubesti ) , abia-mi pot tine in frau ''seriozitatea''
shadow- 6
Re: Despre reincarnare
SUFLETUL, replica "Sourse Prime", compartimentata intr-o personalitate unica, nemuritoare si in intregime individualizata, vibrand pe aceeasi frecventa cu ea/divinul, capabila de aceleasi actiuni de constiinta, urmarind, inaine de toate, integralitatea/totalitatea ... restul, in afara costumului asta spatial named "corp", Drumul nostru ca individualitati si ca rasa, Marile Treceri, timpul si limitarile noastre, le putem simti, defini prin ele insele, in afara a ceea ce inseamna materie.
In ce ma priveste, nu am nevoie de dovezi palpabile/materiale/stiintifice ca sa aflu cum stau lucrurile. STIU, pur&simplu, am stiut-o mereu ... si sper sa simt "ritmul" asta in inima, in tot ceea ce inseamna fiinta mea atata timp cat voi "dantui" aici, pe pamant, continuandu-mi Povestea ....
In ce ma priveste, nu am nevoie de dovezi palpabile/materiale/stiintifice ca sa aflu cum stau lucrurile. STIU, pur&simplu, am stiut-o mereu ... si sper sa simt "ritmul" asta in inima, in tot ceea ce inseamna fiinta mea atata timp cat voi "dantui" aici, pe pamant, continuandu-mi Povestea ....
wind30s- 2
JeSsYkA- 4
Re: Despre reincarnare
Iti privesc cuvintele asa, de departe, Jess, asa cum ai face cativa pasi mai in spate pt a privi un tablou care-ti place ... Tine cont ca noi, people, ne-am tot rotit, cand mai repede, cand mai incet, in cercuri largi sau mai inguste, uneori ne-am rotit pe loc, in plin centru, dar mereu am facut-o in jurul cuvantului/conceptului/ideii de VIATA, asa cum o stim/vedem (de) aici, pe pamant. Tocmai de aceea, mesajul tau mi se arata ca un mess scris/trimis/centrat de subsconstient, esenta momentului in care simti ca te afli/EXISTI in forma data de complementul "acum". Viata e nesfarsita, J., la fel si formele pe care le-mbraca, in ciuda faptului ca inca se crede ca daca pupam moartea pe gura, ne vom trezi aruncati in Neant, dantuind pe veci cu uitarea ....
In ce ma priveste, sper sa nu ma reintorc aici, in aceasta realitate straina, ci sa-mi re_gasesc matca primordiala, caci simt ca de fapt nu am parasit-o niciodata. In acest sens, cred ca sunt norocos, asta pt ca celalalte lucruri inca m-asteapta, cu intelepciune si rabdare, sa-mi intorc fata spre ele, sa-mi curga o lacrima, sa le zambesc numai lor .....
In ce ma priveste, sper sa nu ma reintorc aici, in aceasta realitate straina, ci sa-mi re_gasesc matca primordiala, caci simt ca de fapt nu am parasit-o niciodata. In acest sens, cred ca sunt norocos, asta pt ca celalalte lucruri inca m-asteapta, cu intelepciune si rabdare, sa-mi intorc fata spre ele, sa-mi curga o lacrima, sa le zambesc numai lor .....
wind30s- 2
Re: Despre reincarnare
Wind.,
!! Respect ! :-) Imi place cum gandesti.
PS - uneori ma regasesc in ceea ce schitezi/gandesti/spui...
!! Respect ! :-) Imi place cum gandesti.
PS - uneori ma regasesc in ceea ce schitezi/gandesti/spui...
JeSsYkA- 4
Re: Despre reincarnare
Ma apropii de tine la un metru jumate si te-ascult/citesc, doar ca sa-ti spun, firesc si banal, multumesc. Gentilissima ! Stiu c-ai sa astepti sa-ti traiesti propriile Povesti, dupa un colt al tuturor trairilor, la marginea unui curcubeu-fara-coada, sa te imparti in cele 4 vanturi, sa-ti stingi setea de viata cu sarutari orbesti, impartite cu toata fiinta celor ce stau sa priveasca fix in ochii tai de "dracoaica". Si poate , candva, acum ori intr-un viitor ne_scris inca, vei reveni aici sa-ti rescrii/redefinesti simtamintele, intr-una din casutele astea parfumate, un pic mai inteleapta , cu un fir alb in plus, cu inima invelita in petale de nufar, in care se clocesc singure ouale-cuvintelor-de-turta-dulce si trairi penduland intre zenit si abis .....
wind30s- 2
Re: Despre reincarnare
Antoine LavoisierIn natura nimic nu se pierde, nimic nu se castiga, totul se transforma.
habibi77- 6
Pagina 1 din 4 • 1, 2, 3, 4
Subiecte similare
» DESPRE MUNCA
» Stiati ca?
» Sfaturi practice
» Despre nesimtire
» Stiinta si magie - SERENA RONEY- DOUGAL
» Stiati ca?
» Sfaturi practice
» Despre nesimtire
» Stiinta si magie - SERENA RONEY- DOUGAL
Pagina 1 din 4
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum